Veelgestelde vragen Zorg en Expertise digitaal dichtbij

Een tegemoetkoming vanuit de regiogelden voor pilots DigiContact is bedoeld voor de regio’s Zwolle en Drenthe. Om in aanmerking te komen, moet de locatie van de pilot binnen een van deze zorgkantoorregio’s vallen. Vooralsnog is de tegemoetkoming bedoeld voor één pilotperiode per zorgaanbieder.

De tegemoetkoming bestaat uit 75% vergoeding voor de implementatie (duur van 3 maanden):

  • Kosten implementatieteam DigiContact: max. 20.401 euro.
  • Kosten inzet eigen implementatieteam:  max. 25.229 euro.
  • Abonnementskosten voor 30 cliënten gedurende drie maanden: 7.609 euro. Dit is een 100% vergoeding (uitsluitend voor WLZ-cliënten) voor cliëntbegeleiding. Voor de verpleegkundige triage (dienst) zijn vergoedingsafspraken binnen het project gemaakt.
  • De tegemoetkoming mag langer dan 3 maanden duren, waarbij het maximale vergoedingsbedrag gelijk blijft.
  • De vergoeding voor de pilots wordt ook toegekend aan een tweede en derde kickstart op een locatie.

De vergoeding van regiomiddelen wordt uitgekeerd op basis van een kopie van de getekende offerte, factuur van DigiContact en het vastgestelde projectplan (met tijdpad en projectbegroting) van de organisatie.

  • Instapvoorwaarden voor een grote zorgaanbieder die start met DigiContact is de intentie om tenminste 100 cliënten aan te sluiten.
  • Cliënten met een andere financiering kunnen meeliften, waarbij de zorgaanbieder bijhoudt hoeveel niet-WLZ-cliënten gebruikmaken van DigiContact. Bij behoorlijke aantallen is overleg met het zorgkantoor en de gemeenten relevant.
  • De 100% vergoeding van abonnementskosten voor de eerste drie maanden geldt uitsluitend voor WLZ-cliënten.
  • Voor de pilot MGZ in de regio Zwolle zijn aparte afspraken gemaakt over instapvoorwaarden en vergoeding van abonnementskosten.

Middelen binnen de regioaanpak zijn bestemd voor cliënten binnen de regio Zwolle en Drenthe, maar het aantal cliënten buiten de regio kan worden geïnventariseerd en onderzocht. Andere zorgkantoren van organisaties buiten de regio staan er vaak hetzelfde in als Zilveren Kruis, zoals bijvoorbeeld Menzis of CZ.

De gradaties (strong, medium, light) duiden op de intensiteit van de implementaties, deels aangeboden door DigiContact en deels door de projectleiders in de organisatie. Bij strong neemt DigiContact (bijna) alles uit handen, terwijl bij ‘light’ DigiContact minder doet.

  • Na het intakegesprek (in te plannen via yrietstra@frionzorg.nl) en op basis van de behoefte van de organisatie maakt DigiContact een offerte op. Eveline Bakker (e.bakker@elpisadvies.nl) heeft een kopie van deze offerte nodig. Dit wordt verwerkt door de cassiers (Frion voor de regio Zwolle en Cosis voor de regio Drenthe).
  • Zodra het aantal cliënten voor de pilot cliëntbegeleiding duidelijk is, start de pilot en worden de abonnementskosten 100% vergoed (zie voor meer info het onderdeel ‘Regiomiddelen‘. Elke cliënt kan een passend abonnement afnemen op hulpvraagniveau.

Ja, DigiContact maakt in de pilot gebruik van hun eigen capaciteit. Bij opschaling wordt verwacht dat verpleegkundigen vanuit samenwerkende organisaties worden aangedragen. Dit houdt ook verbinding in de regio in stand. In had najaar van 2023 zijn enkele pilots gestart en inventariseren we op den duur hoeveel capaciteit er is, hoeveel er nodig is en hoe dat ingezet wordt.

Niet elke organisatie heeft een eigen verpleegkundige dienst, vooral bij kleinere zorgaanbieders. Als een organisatie geen verpleegkundigen heeft of geen capaciteit kan delen, is dat geen probleem. We richten we ons dan op organisaties met capaciteit in de regio. DigiContact fungeert daarbij als middel om samen te werken.

Stepped care is een belangrijk aspect van Medisch Generalistische Zorg (MGZ), waarbij zorgverlening begint bij de begeleider. Verpleegkundige triage bij DigiContact bepaalt wie de zorgvraag kan beantwoorden: kan de verpleegkundig triagist dit zelf op afstand, moet er een verpleegkundige op locatie komen of moet de vraag opgeschaald worden naar een verpleegkundig specialist/arts?

Ja, DigiContact heeft tot nu toe laten zien dat het 89% van de binnenkomende vragen kan beantwoorden die normaal gesproken aan de huisarts gesteld worden. Het wordt dus ingezet als een dienst tussen de begeleiding, verpleegkundigen en andere zorgverleners. Sommige vragen zijn eenvoudig en hoeven niet naar de huisarts te worden doorgestuurd. Deze kunnen bij de verpleegkundig triagist van DigiContact in veel gevallen ook worden beantwoord.

Momenteel gebeurt dit niet, maar het is wel mogelijk en kan zelfs meerwaarde bieden. Bijvoorbeeld: het laten zien van een wond door de cliënt zelf kan nuttig zijn in de communicatie met verpleegkundigen via DigiContact.

Ja, DigiContact is 7 dagen per week 24 uur per dag beschikbaar voor alle diensten die worden aangeboden.

Doel is om op korte termijn te versnellen met het vergroten van de eigen regie van cliënten en het vrijspelen van arbeidsuren met de inzet van DigiContact.

Organisatieskunnen een intakegesprek met DigiContact inplannen via Yvonne Rietstra (yrietstra@frionzorg.nl).

Tot nu toe hebben organisaties uit de regio’s Zwolle en Drenthe veel interesse getoond om te starten met een pilot van DigiContact. Een groot aantal intakegesprekken zijn al gepland. In deze gesprekken streven we ernaar individuele behoeften op te halen en te bundelen. We kunnen van elkaar leren en regionaal samenwerken door bijeenkomsten voor projectleiders te organiseren. Meer informatie volgt.

DigiContact kan een algemene presentatie/webinar geven op locatie of online om cliënten medewerkers te informeren over hun diensten voor het starten van de pilot. Indien nodig kan er ook een vervolgbijeenkomst worden georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten is het van belang om voldoende zorgverleners bij elkaar te brengen zodat zij kunnen beoordelen welke cliënten het meest kunnen profiteren van DigiContact.

Er kunnen ook gesprekken worden gevoerd/voorlichtingen worden gegeven door gedragsdeskundigen en projectmedewerkers van DigiContact op locatie. Als er last wordt ervaren met het overbrengen van de informatie kunnen door projectmedewerkers van DigiContact cliëntgesprekken op individueel niveau of in groepsverband worden gevoerd.

Daarnaast is DigiContact momenteel bezig met de onboarding-app ‘Appical’. Meer informatie hierover volgt later.

Het aanmeldproces voor cliënten verloopt als volgt:

  1. Cliënten melden zich via het formulier op de website van DigiContact. Hier moeten ze hun NAW-gegevens invullen.
  2. Vervolgens gaat een gedragsdeskundige in gesprek over het escalatiepad voor de consultatiedienst. Dit is een stappenschema dat collega’s kunnen volgen in geval van een calamiteit. Voor het escalatiepad worden zorgverleners uit de organisatie betrokken om te zorgen dat er duidelijkheid is over wanneer contact op moet worden genomen met wie, voor zowel de cliënt als de medewerker.
  3. De gedragsdeskundige kijkt of het ingevulde intakeformulier goed aansluit bij zowel de cliënten als de organisatie. Hierbij denkt de betreffende organisatie mee.

De aanmelding kan ook middels een driegesprek plaatsvinden. Tijdens dit gesprek vullen de cliënt, de begeleider en een medewerker van DigiContact samen het formulier in.

Gesprekken zijn gaande om een langdurige samenwerking met DigiContact en (koplopers uit) de regio aan te gaan.

Twee doelen:

  1. de vorming van een noordelijke DigiContact hub waarbij naast of in plaats van DigiContact medewerkers personeel van zorgaanbieders kan  worden ingezet;
  2. doorontwikkelen van DigiContact op inhoudelijk, technologisch en organisatorisch gebied met het oog op uitbreiding van de toepassingsmogelijkheden van DigiContact.

Er is toegang nodig voor collega’s vanaf DigiContact in het Elektronisch Cliëntdossier (ECD). Het is handig om onderscheid te maken tussen begeleiders en verpleegkundigen.

Handmatige koppeling vindt alleen plaats tijdens de pilotperiode. Bij het opschalen na de pilotperiode kan een automatische koppeling met het ECD worden gemaakt.

In de pilotperiode is afgesproken dat we niet werken met het Huisartsen Informatiesysteem (HIS), maar met informatie uit het ECD:

  • Het medische beeld (medische kaart)
  • NAW-gegevens
  • Rapportage

Er worden wederzijdse afspraken gemaakt over de manier van rapporteren. DigiContact werkt in het dossier van de zorgaanbieder.

Er is een escalatiepad (met beslisboom) nodig voor de consultatiedienst. Het is belangrijk om te weten wanneer er contact opgenomen moet worden met DigiContact. De medewerkers van DigiContact moeten op de hoogte zijn van de vervolglijnen die moeten worden gevolgd bij een specifieke situatie. Dit geldt zowel voor medewerkers als voor de cliënten, zodat er op een gestandaardiseerde manier kan worden gehandeld.

DigiContact wordt meegenomen in inspecties met partners, waarbij duidelijke overeenkomsten en verantwoordelijkheden een belangrijke rol spelen. Tot nu toe zijn er geen problemen gemeld.

Medewerkers kunnen geheel of gedeeltelijk bij DigiContact werken, zowel bij de eigen organisatie, thuis, of in Amersfoort. Thuiswerkplekken met volledig ingerichte laptops en VPN-verbindingen zijn beschikbaar op termijn. Er wordt ook gewerkt aan de ontwikkeling van een Noordelijke hub voor DigiContact.

Cliënten worden ingedeeld bij een eigen expertiseteam, dat bestaat uit 10-15 medewerkers. Dit aantal medewerkers zal de cliënten afwisselend zien. Er zijn expertiseteams voor verschillende zorgcategorieën, zoals:

  • Niet-aangeboren hersenletsel
  • Autisme Spectrumstoornis
  • Geestelijke Gezondheidszorg
  • Licht Verstandelijke Beperking (thuiswonend)
  • Licht Verstandelijke Beperking (intramuraal)
  • Ouder wordende cliënt
  • Dementie/mantelzorg
  • Forensische zorg

DigiContact is er voor:

  • Mensen die thuis wonen (70-95%)
  • Ambulante ondersteuning (70-95%)
  • Intramuraal wonen (50-70%)
  • Complexe zorg: combinatie van monitoring, biosensoring, begeleiding en consultatie

Dit is nog in ontwikkeling en zal in combinatie met zorgdomotica worden georganiseerd. Om dit te organiseren is samenwerken in de regio belangrijk. Dit kan voor de nachtzorgmedewerker een slapende dienst betekenen in plaats van een wakkere dienst. Monitoring is niet alleen beperkt door de nacht, maar kan ook overdag worden ingezet.

DigiContact wil gebruik maken van biosensoren en meldingen via domotica te monitoren en op te volgen. Indien nodig wordt er contact opgenomen met de slapende of wakkere dienst.

Cliënten kunnen DigiContact bereiken via een app met een grote paarse knop (de DigiContact-app). Deze app biedt mogelijkheid tot beeldbellen. Daarnaast is het ook mogelijk om gewoon te bellen met de telefoonlijn.

Momenteel biedt DigiContact nog geen chatfunctie aan, maar ze onderzoeken wel de mogelijkheid om dit te implementeren, afhankelijk van de behoeften van de cliënten.